Waar wij voor staan

In het onderwijs op de Willibrordusschool streven we na dat kinderen zich ontwikkelen tot evenwichtige gelukkige mensen, die goed voorbereid zijn om straks hun plek in de maatschappij in te nemen.

  • Dit betekent dat we aandacht hebben voor de brede ontwikkeling van kinderen (hoofd, hart en handen).
  • Dit betekent dat we aandacht hebben voor 21ste -eeuwse vaardigheden.
  • Dit betekent dat we veel aandacht hebben voor de sociale vaardigheden.
  • Dit betekent dat we aandacht hebben voor burgerschapsvorming en kinderen voorbereiden op het leven in een multiculturele wereld.
  • Dit betekent dat we op sociaal, cognitief en lichamelijk gebied aansluiten bij wat kinderen kunnen en van daaruit het optimale ontwikkelingsresultaat nastreven.
  • Dit betekent dat we willen samenwerken met de voorschool (peuterspeelzaal en kinderopvang) en het voortgezet onderwijs om te werken aan een doorgaande ontwikkelingslijn voor onze kinderen.
  • Dit betekent dat we aansluiting zoeken bij maatschappelijke initiatieven die het onderwijs kunnen versterken zoals b.v. Brainport
  • Dit betekent dat we samen met de ouders (als eerst verantwoordelijke), willen werken aan de opvoeding van de kinderen.

Unit-onderwijs 
Als kleine school kiezen we voor unitonderwijs. Unitonderwijs is een vorm van onderwijs, waarbij minder in afzonderlijke groepen wordt gedacht, maar veel meer de samenwerking en verbinding tussen de groepen gezocht wordt. Leerkrachten zijn dan samen verantwoordelijk voor een unit en niet alleen voor hun eigen klas. We werken in een onderbouw unit (groep 1 t/m 4) en een bovenbouwunit (groep 5 t/m 8). De onderbouw unit bestaat uit stamgroep 1/2 en stamgroep 3/4. De bovenbouw unit uit stamgroep 5/6 en stamgroep 7/8.  

Unitonderwijs is een flexibele vorm van onderwijs om aan ieders onderwijsbehoeften tegemoet te kunnen komen en zo om te gaan met de verschillen tussen kinderen. We kijken daarbij naar de kansen van het unit-onderwijs en werken in niveaus. Door deze vorm van onderwijs helpen we kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor het leren in plaats van onderwijs te consumeren met werkplezier als uitgangspunt.  

Kinderen zitten niet de hele dag als totale unit bij elkaar. Ze starten en eindigen altijd in de vertrouwde stamgroepen met de vaste leerkracht(en).
Werken in units maakt het voor de kinderen veel gemakkelijker om aan te sluiten bij het instructieniveau dat bij hen past, zonder dat er meteen een stickertje van ontwikkelingsvoorsprong of achterstand opgeplakt wordt. Omdat er altijd 2 mensen in de unit zijn, kunnen instructiemomenten beter verdeeld worden en kunnen we ook werken vanuit de expertises van de leerkrachten. 

Unitonderwijs is geen kant en klaar concept. De komende jaren gebruiken we om het concept verder te ontwikkelen, passend bij de specifieke situatie van onze school.